Vedoucí centra: Mgr. Jiří Walach
Adresa: Malé náměstí 104, 738 01 Frýdek-Místek
Telefon: 558 628 444
Mobil: 606 694 244
Email: kpcfm@renarkon.cz
Facebook: https://www.facebook.com/KPCFM/
Provozní doba Kontaktního centra: pondělí, středa, pátek: 9:00-12:00;13:00 – 16:00
Provozní doba poradenství: úterý a čtvrtek 9:00-12:00; 13:00 – 18:00 (po předchozím objednání)
Provozní doba výměnného programu: pondělí – pátek 9:00-12:30; 13:00-16:00
Polední pauza denně 12:30 – 13:00. V této době je centrum uzavřeno pro všechny činnosti.
Kapacita služby: 20 osob
Poslání
Kontaktní a poradenské centrum ve Frýdku-Místku je služba, která poskytuje sekundární a terciální prevenci v oblasti užívání návykových látek a závislostí. Usilujeme o snižování zdravotních, ekonomických a sociálních rizik spojených s užíváním legálních i nelegálních návykových látek. Snažíme se klienty motivovat ke změně aktuálního životního stylu, který povede k rozvoji a ke zlepšení kvality jejich života. V případě zájmu pomáháme klientům zprostředkovat i další vhodné odborné služby. Tyto kroky zároveň přispívají k ochraně veřejného zdraví.
Služba je poskytována nejen uživatelům návykových látek a osobám ohroženým nelátkovou závislostí, ale nabízíme také poradenské služby rodinným příslušníkům, osobám blízkým a široké veřejnosti. Základním principem služby je respekt k hodnotě lidského života s důrazem na individuální přístup. Služba je poskytována bezplatně a s možností zachování anonymity klienta.
Cílová skupina
Osoby ohrožené závislostním chováním nebo již chorobně závislí. Závislost může mít látkovou, nelátkovou podobu. Služba je určena osobám od 15 let. V případě nižšího věku je potřeba mít doprovod zákonného zástupce. Služba je také poskytována rodinným příslušníkům, partnerům a dalším blízkým osobám uživatelů drog, kterým jsou poskytované poradenské služby.
Tato služba nepracuje se závislosti na nikotinu.
Náš tým
- Mgr. Jiří Walach – vedoucí centra
- Mgr. Gabriela Brodová – zástupkyně vedoucího, sociální pracovnice
- Bc. Doubravka Ukropcová – Terénní pracovnice, tel: 733 192 414
- Bc. Nadia Menšíková – kontaktní pracovnice
- Veronika Austová, DiS. – sociální pracovnice
- Supervizor: Mgr. Jana Malásková
Poskytované služby
- KONTAKTNÍ CENTRUM – zejména služby „harm reduction“ – snižování rizik např. výměnný program, potravinový a hygienický servis.
- PORADENSKÉ CENTRUM – další adiktologické poradenství – poradenství a terapie pro uživatele návykových látek a osoby blízké.
Kontaktní centrum
- Kontaktní místnost – klienti u nás mohou posedět v klidném prostředí, odpočinout si
a využít hygienický a potravinový servis nebo počítač, a to v pondělí, středu a pátek od 9 do 12 nebo od 13 do 16 hodin. Vstup je vždy jeden na hodinu, a to buď dopoledne, nebo odpoledne (přes zimní měsíce na hodinu a půl). - Je určena pouze pravidelným uživatelům nelegálních návykových látek, jako je pervitin, opiáty, toluen. Naopak klienti, jež jsou uživateli například pouze THC či LSD, do ní nemají přístup.
- Výměnný program –výměna použitých injekčních setů za čisté, k tomu vody, dezinfekce, filtry, kondomy, kapsle, vitamíny, ředítka nebo kontejnery na použité sety.
- Krizová intervence – akutní pomoc v krizi.
- Testy na žloutenky, HIV/AIDS a syfilis – testy na infekční a pohlavní nemoci přímo u nás, nebo je můžeme zprostředkovat v Krevním centru. Jsou bezplatné a diskrétní.
- Základní zdravotní ošetření – základní zdravotní ošetření menších poranění či zánětů
a zprostředkování ošetření závažnějších potíží u lékaře. - Hygienický servis – sprcha, WC, praní prádla
- Potravinový servis – polévka, čaj
- Informační servis – informujeme o bezpečnějším braní drog a sexu, o možnostech nákazy, testování a léčby HIV/AIDS, žloutenek a pohlavních nemocí, o zdravotních rizicích braní drog, o sociálních, zdravotních a jiných veřejných službách atd.
- Zprostředkování pobytu v TK či PN – můžeme pomoci s vyřízením pobytu v kterékoliv terapeutické komunitě nebo psychiatrické nemocnici, pokud se klient rozhodne řešit svou situaci tímto způsobem.
Poradenské centrum
Je určeno lidem, kteří užívají návykové látky, včetně alkoholu a léků. Lidem, kteří hrají hazardní hry, sázejí nebo se potýkají s jiným závislostním chováním. Také jejim rodinným příslušníkům, partnerům a dalším blízkým osobám.
- Poradenství a terapie – pomoc a podpora klientům a jejich blízkým v situacích a s problémy, které jsou pro ně těžké, nebo se kterými si nevědí rady. Můžeme jim pomoci, pokud se rozhodnou přestat s užíváním návykových látek, pitím nebo hraním či sázením, pokud chtějí ve svém životě něco změnit, vyřešit, zorientovat se ve své situaci apod. Poskytujeme individuální, párové i rodinné poradenství a terapii.
- Sociálně-právní pomoc – pomoc při vyřizování na úřadech, s hledáním bydlení
a zaměstnání, s vyřizováním dokladů a sociálních dávek, s řešením dluhů, trestně-právních záležitostí nebo jiných obtížných životních situací, zprostředkování dalších sociálních, zdravotních a jiných veřejných služeb a pomoc s uplatňováním práv. Doprovod klientů na úřady, do sociálních, zdravotních či jiných služeb, k provedení testů na infekční nemoci, k soudu, při vyřizování různých záležitostí.
Cíle služeb kontaktního a poradenského centra
- Snížení rizikového chování klientů a zvýšení jejich informovanosti o rizicích spojených s užíváním návykových látek, o zásadách méně rizikového užívání a bezpečnějším sexu.
- Stabilizace a zlepšení sociálního, zdravotního a duševního stavu klientů. Obnovení, upevnění a rozvoj sociálních vztahů a předcházení jejich sociálnímu vyloučení.
- Zvýšení motivace klientů ke změně jejich aktuální situace, k ukončení či snížení užívání návykových látek či jiného závislostního chování, k začlenění se do společnosti a jejich navázání do sítě sociálních, zdravotních a dalších služeb.
- Rozvíjení schopností, dovedností a znalostí klientů, potřebných pro jejich každodenní život, naplňování jejich potřeb, řešení obtížných situací a dosažení osobní spokojenosti a soběstačnosti.
- Ochrana veřejného zdraví prostřednictvím snížení rizika šíření infekčních nemocí. Předcházení kriminalitě a z toho vycházející úspora veřejných prostředků
Zásady poskytování služeb
- Nízkoprahovost – služby centra jsou poskytovány bezplatně a pro jejich využívání klient nemusí sdělovat své jméno, bydliště ani jiné osobní údaje.
- Anonymita – služby centra jsou poskytovány anonymně a diskrétně. Informace o klientovi neposkytujeme nikomu bez jeho předešlého souhlasu. Výjimkou jsou situace, na které se vztahuje oznamovací povinnost pracovníků.
- Respekt a spolupráce – respektujeme klienty jako naše rovnocenné partnery a respektujeme jejich rozhodnutí. Služby jim poskytujeme formou vzájemné spolupráce, vedoucí k jejich osobnímu rozvoji a aktivizaci.
- Individuální přístup – každého vnímáme jako jedinečnou lidskou bytost s individuálními potřebami. Služby se snažíme v maximální možné míře tzv. šít na míru jednotlivým klientům.
- Důvěra a otevřenost – snažíme se vybudovat si s klientem důvěrný vztah, v němž spolu můžeme hovořit zcela otevřeně o jeho situaci, potřebách a o možnostech naší spolupráce.
- Svobodná volba – každý klient má právo vlastní volby a sám rozhoduje, s čím chce pomoci a jakou službu využije. Klienty podporujeme v uplatňování vlastní vůle a v aktivním rozhodování o svém životě.
Podávání a vyřizování stížností
Klienti mohou podat stížnost v případě odůvodněné nespokojenosti v rámci poskytovaných služeb a to:
- osobně: vedoucímu kontaktního a poradenského centra, nebo zástupci ředitele, případně přímo řediteli organizace na správě společnosti RENARKON, o. p. s. na adrese Mariánskohorská 1328, Ostrava 702 00
- poštou: na adrese kontaktního a poradenského centra nebo na správě společnosti
- e-mailem: kpcfm@renarkon.cz
- do schránky důvěry: umístěna dole u vchodových dveří a nahoře u vchodových dveří
Odpovědi na stížnosti budou klientům zaslány na uvedené adresy do 30 dnů od jejich vznesení.
Donátoři a sponzoři
- MPSV
- MSK
- Statutární město Frýdek-Místek
- RVKPZ