Vedoucí: Bc. Nikol Peclová
Supervizor: Bc. Kateřina Šutorková
Adresa: Zengrova 69, 703 00 Ostrava – Vítkovice
Mobil: 774 719 357
Email: npeclova@renarkon.cz
Služba je držitelem certifikace odborné způsobilosti služeb pro uživatele drog.
Provozní doba v terénu
Ostrava
- pondělí: 9:00 – 15:00
- úterý: 9:00 – 15:00
- středa: 9:00 – 15:00
- čtvrtek: 9:00 – 15:00
- pátek: 9:00 – 15:00
Bohumín
- pondělí: 9:30 – 11:30
- čtvrtek: 9:30 – 11:30
Hlučín
- Na základě předchozí telefonické domluvy
Výměnné mobilní okno
Od listopadu nově VÝMĚNNÉ MOBILNÍ OKNO každou sobotu (mimo státní svátky)
- 19:30 – 21:00 parkoviště před aquaparkem (u zdi)
- 21:15 – 22:30 zast. Důl Odra (za čerpací stanicí Mol)
Telefon: 739 568 647
Kontakty na terénní pracovníky
- 774 719 356 – Marek
- 774 719 357 – Nikol
- 602 438 732 – Martin
- 608 524 660 – Kateřina
- 608 873 522 – Fabián
- 731 468 398 – Veronika
- 724 148 878 – Tereza
Popis lokalit, kde terénní práce probíhá
Terénní práce probíhá v ulicích města Ostravy, Hlučína a Bohumína.
Po telefonické domluvě se s vámi setkáme na místě, které vám bude vyhovovat.
Poslání terénního programu
Posláním Terénního programu je aktivní vyhledávání a kontaktování osob ohrožených závislostí na drogách a patologickým hráčstvím v jejich přirozeném prostředí, snižování zdravotních a sociálních rizik spojených s užíváním drog a snaha o celkové zlepšení kvality života klientů, a to po zdravotní, sociální a psychické stránce a ochrana veřejnosti před negativními dopady spojenými s jejich stylem života.
Svými aktivitami usilujeme o motivaci uživatelů drog a patologických hráčů směrem k zodpovědnějšímu chování vůči sobě a svému okolí.
Cíle služby
Cíle služby vycházejí z přístupů snižování rizik, ochrany veřejného zdraví, nízkoprahového přístupu a potřeb cílové populace.
- Vnitřním cílem služby je pomoc lidem ohroženým alkoholovou či nealkoholovou závislostí, patologickým hráčstvím a jejich blízkým. Jedná se o minimalizaci škod způsobených stylem života a zlepšení zdravotního, sociálního a psychického stavu klientů.
- Vnějším cílem služby je snížení možnosti ohrožení široké populace infekčními nemocemi jako jsou hepatitidy a HIV/AIDS
Jednotlivé cíle
- Zajištění dostupnosti terénní služby na otevřené i uzavřené drogové scéně v Ostravě, Bohumíně a Hlučíně.
- Minimalizace rizik spojených s užíváním návykových látek drog, zlepšení zdravotního, sociálního a psychického stavu klientů, předcházení sociálnímu vyloučení klientů.
- Zvýšení informovanosti uživatelů návykových látek o rizicích spojených se stylem jejich života jejich užíváním a naučení je zásadám jejich bezpečnější aplikace a bezpečnějšího sexu.
- Navázání klientů do sítě sociálních, zdravotních a dalších služeb a zajištění návaznosti na kontaktní a poradenské centrum, kde je možnost lépe pracovat s motivací klientů ke změně chování.
- Snížení rizika šíření infekčních onemocnění pro obyvatele, širší veřejnost, kteří nejsou uživateli návykových látek a předcházení kriminalitě.
- Udržování míst na otevřené drogové scéně v čistotě sběrem použitých injekčních setů a jejich bezpečnou likvidací.
Komu je služba určena
Primární cílová skupina:
- Aktivní uživatelé alkoholu, nealkoholových drog a patologičtí hráči starší 15 let
- Osoby užívající nealkoholové drogy injekčním a rizikovým způsobem
- Obtížně dosažitelná skupina uživatelů (tzv. skrytá populace) návykových látek s minimální motivací službu vyhledat
- Osoby experimentující či škodlivě užívající návykové látky
Sekundární cílová skupina:
- Informace z drogové oblasti jsou poskytovány také rodinným příslušníkům, přátelům, partnerům, pedagogům i jejich žákům či studentům.
Poskytované služby
Všechny služby jsou poskytovány bezplatně a s možností zachování anonymity klienta. Služby jsou přístupné bez ohledu na typ užívané látky, způsob její aplikace a bez zbytečných odkladů. Klient je o poskytovaných službách informován ústně při prvním kontaktu a pomocí informačního letáku. Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v terénním programu se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
- sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností, podporujících sociální začleňování osob
- poskytování informací o rizicích, spojených se současným způsobem života a snižování těchto rizik prostřednictvím metod přístupu minimalizace škod
Konkrétní poskytované služby
- Kontaktní práce – aktivní navazování kontaktu s uživateli drog, alkoholu a patologickými hráči.
- Výměnný program – výměna použitých injekčních setů za čisté, k tomu vody, dezinfekce, filtry, kondomy, kapsle, vitamíny, ředítka, kyselina, alobal nebo kontejnery na použité sety.
- Dále masti na péči o žíly, na záněty, abscesy, menší poranění a popáleniny, nebo náplasti, obvazy, sterilní krytí a těhotenské testy.
- Základní zdravotní servis – základní zdravotní ošetření menších poranění či zánětů a zprostředkování ošetření závažnějších potíží u lékaře.
- Poradenství – pomoc a podpora uživatelům drog a jejich blízkým v situacích a s problémy, které jsou pro ně těžké, nebo se kterými si nevědí rady. Můžeme jim pomoci, pokud se rozhodnou přestat s užíváním drog, pokud budou chtít ve svém životě něco změnit nebo vyřešit apod.
- Sociální práce – pomoc při vyřizování na úřadech, s hledáním bydlení a zaměstnání, s vyřizováním dokladů a sociálních dávek, s řešením dluhů, trestně-právních záležitostí, nebo sepisováním odvolání na soudy, zprostředkování dalších sociálních, zdravotních a jiných veřejných služeb.
- Doprovod klientů na úřady, do sociálních, zdravotních či jiných služeb, k provedení testů na infekční nemoci, při vyřizování různých záležitostí.
- Krizová intervence – akutní pomoc v krizi.
- Informační servis – informujeme o bezpečnějším užívání drog a sexu, o možnostech nákazy, testování a léčby HIV/AIDS, žloutenek a pohlavních nemocí, o zdravotních rizicích braní drog, o sociálních, zdravotních a jiných veřejných službách atd.
- Zprostředkování léčby a detoxifikace – pomoc s vyřízením pobytu v kterékoliv terapeutické komunitě nebo psychiatrické léčebně, pokud se klient rozhodne s drogami přestat tímto způsobem.
- Sběr použitých injekčních setů – udržování míst na otevřené drogové scéně v čistotě sběrem použitých injekčních setů a jejich bezpečnou likvidací.
- Monitorování HIV a hepatitid – zprostředkováváme bezplatné a diskrétní testy na infekční a pohlavní nemoci.
Principy poskytované služby
- Veřejná přístupnost ke službě – klienti mají přístup k nabízeným službám bez ohledu na rasu, pohlaví, sexuální orientaci, náboženské vyznání, politické přesvědčení, psychický a fyzický stav či socioekonomickou situaci.
- Respektování volby a svobodné vůle – ať se klient rozhodne abstinovat či žít s drogou je mu nabídnuta odborná péče či pomoc, klienti se mohou podílet na tvorbě a nastavení služeb, vyjadřovat se k problémům.
- Anonymita – klient má možnost využívat služeb anonymně. Program rovněž garantuje anonymitu tím, že neposkytuje o klientovi informace bez jeho předešlého výslovného souhlasu. Klient se může také rozhodnout, zda využije službu, která by svou povahou vyžadovala při jednání s jinými institucemi ztrátu jeho anonymity, či takovou službu odmítne. V takovém případě je hledána alternativní možnost či způsob řešení.
- Dobrovolnost – účast klienta v programu je dobrovolná.
- Přirozené prostředí – služba se provádí v přirozeném prostředí klientů.
- Bezplatnost – žádnou z nabízených služeb nemusí klient hradit.
- Individuální přístup ke klientovi – respektování specifičnosti klientovy sociální situace.
- Dodržování práv klienta – pracovníci jednají v souladu s Ústavním zákonem č. 2/1993 sb. listina základních práv a svobod, zákonem č. 108/2006 sb. zákon o sociálních službách, Etickým kodexem České asociace streetwork a Etickým kodexem sociálních pracovníků.
- Nízkoprahovost – umožňuje klientovi přístup k nabízeným službám bez překonávání jakéhokoliv pomyslného prahu, jakým může být nutnost objednání se, sdělení osobních údajů apod.
Podněty a stížnosti
Odpovědi na vaše připomínky, přání či stížnosti dostanete do jednoho měsíce ústně, mailem, na webových stránkách v sekci dotazů a stížností, telefonicky, popř. poštou a to dle vámi zvolené volby podání.
- Osobně: v případě připomínek, přání a stížností máte možnost využít přímo jednoho z našich pracovníků či osobně na správě společnosti Renarkon o.p.s., Mariánskohorská 1328, 702 00 Ostrava
- E-mailem: npeclova@renarkon.cz nebo na e-mail společnosti: renarkon@renarkon.cz. Odpovíme vám na Váš e-mail
- Vložením dotazu či stížnosti do poštovní schránky: (je umístěna vedle výměnného okna).
- Klasickou poštou na adresu: Kontaktní centrum Renarkon, o.p.s., Zengrova 828/69, 703 00 Ostrava-Vítkovice , nebo: Renarkon o.p.s., Mariánskohorská 1328, 702 00 Ostrava.
Donátoři a sponzoři
- Úřad vlády ČR – Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky
- Moravskoslezský kraj
- Statutární město Ostrava
- Město Bohumín
- Black card